Jako při dnešním nákupu, kdy mě nadzvedla jedna prodavačka ze supermarketu, která se při markování zboží vybavovala s kamarádkou. To by mi až tak nevadilo, když přitom zvládá svou práci. Co mi ale vadí, že mě jako zákazníka ani nepozdravila, přestože jsem pozdravil nahlas první, ale na to jsem z našich obchodů tak nějak zvyklý. Co mě však naštvalo, bylo její prohlášení znechuceným hlasem směrem ke kamarádce: „Voni začnou lízt teď večer. Vrací se z koupaliště a honem do obchodu“, nebo něco v tom smyslu. Zmíněná dáma (odhaduji, že jí nebylo víc než 25) má štěstí, že jsem mírné povahy a jen tak něco mě nevytočí. Někdy toho však lituji, neboť zrovna v tomto případě bych jí rád řekl od plic, co si o ní myslím. Upozorňuji, že nebylo víc než 19:30 a supermarket má otevřeno do 20:00.
Nevím, možná měla ona prodavačka „den blbec“, ale to mě jako zákazníka vůbec nezajímá. Obecně mezi jednáním obsluhujícího personálu u nás a v zahraničí směrem na západ jsou diametrální rozdíly. Například v Německu mi byly bez problému rozbaleny 2 košile, abych je mohl v klidu vyzkoušet. A nebyl to žádný luxusní obchod. U nás? Téměř nemyslitelné. Košili vám rozbalí jen pokud si jí následně koupíte. Vím, složit košili není nejjednodušší, ale myslím, že jako zákazník mám na takovou službu v rozumném množství právo.
Třeba ve Skandinávii z personálu prodejny prostě cítíte, že zákazníka rádi vidí a jsou mu hned s úsměvem ochotni pomoci. Ale zároveň ne tak nějak vlezle a falešně, jak se občas stává u nás. V tomto mají obchody a další podniky, které provozuji přímý styk se zákazníkem ještě velké rezervy.
Můžete namítnout, že jsou obecně prodavači mizerně placeni, ale tak to bude asi všude na světě, možná kromě Řecka:-). Je to prostě tím, že takovou práci může dělat téměř každý. Taky jsem skoro rok prodával na 12-hodinových směnách neustále na nohou a přestože mě občas někteří protivní zákazníci štvali, snažil jsem se působit příjemným a vstřícným dojmem. Totéž očekávám i od ostatních a snad nechci zase tak moc.
Jak se tváří prodávající na zákazníka, tak se taky většinou tváří zákazník na prodávajícího, takže se milí prodavači a prodavačky nedivte, až vás ti protivní zákaznicí budou zase otravovat.